Tujuan Penubuhan

i. Mengembalikan Peranan Ulama’ Pondok

Pada suatu ketika dulu ulama’ merupakan sumber rujukan utama dan pedoman masyarakat dalm memahami dan mengamal agama. Ulama’terdahulu juga telah berjaya membimbing masyarakat ke jalan yang lurus dan penghayatan perintah Allah s.w.t sebagaimana yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah s.a.w.

i. Memperbaiki Kejahilan Masyarakat

Kesesatan dan kejahilan umat pada saat ini begitu ketara malah semakin menjadi serius dan parah. Kejahilan semakin menular dan masyarakat sudah tidak kenal halal dan haram. Natijahnya timbul pelbagai bentuk maksiat dan fasad yang semakin tidak dapat dibendung. Golongan ulama’ bertanggungjawab dan berperanan besar untuk mengeluarkan masyarakat dari terus sesat serta dibelenggu kejahilan.

ii. Menghasilkan Guru-Guru Agama Yang Alim, Warak Dan Berwibawa

Untuk membimbing masyarakat masa kini yang serba moden dan canggih memerlukan golongan guru agama yang berilmu dan berkemampuan untuk memperjelaskan hukum agama dan persoalan yang mungkin timbul. Ketrampilan golongan ini penting untuk meyakinkan masyarakat kepada penghayatan agama sebenarnya. Bagi maksud ini, guru-guru agama perlu mempunyai kefahaman yang tepat berdasarkan hujah yang teguh terhadap nas-nas al-Quran dan al-Hadis yang berpaksikan pengetahuan yang mendalam dalam bahasa Arab dan disiplin-disiplin ilmu Islam.

iii. Keperluan Masyarakat Terhadap Guru Agama di Masa Depan

Ulama’ adalah sebagai pelita dan dapat menjadi penerang bagi orang dimasanya. Walaubagaimanapun Institusi ulama’ sekarang semakin pupus. Pergantungan harapan kepada ulama’ sangat penting kerana mereka sebagai penyuluh terutamanya umat kini dalam kegelapan dan sedang hanyut dalam arus pembangunan dan dunia yang serba meterialistik.

iv. Melepaskan Tuntutan Fardu Kifayah

Fungsi madrasah untuk menghasilkan pelajar yang berilmu yang dapat membantu melepaskan tuntutan fardhu kifayah untuk sesebuah kampung atau daerah. Di sebaliknya tanpa guru agama di sebuah kampung maka seluruh penduduk akan berdosa dan akan dipersoalkan di akhirat kelak.

0 Response to "Tujuan Penubuhan"

Catat Ulasan