Pengenalan Madrasah Alyamani

Madrasah al-Yamani bermula secara informal dengan pengambilan beberapa orang pelajar dan bertempat di rumah ustaz iaitu terletak di Flat PKNS, Kpg Baru Kuala Lumpur. Pada ketika itu hanya ustaz Muhd Fadzli sahaja yang berkhidmat sebagai tenaga pengajar. Kelas diadakan di sebelah pagi , malam dan sewaktu ustaz tidak mengajar di luar. Pelajar-pelajar terdiri daripada mereka yang telah menghafal al-Quran dan juga yang tidak mempunyai asas agama yang kuat.

Madrasah al-Yamani berkembang secara perlahan mengikut kemampuan kewangan madrasah dan juga tempat penginapan pelajar dan ustaz. Pada waktu ini madrasah menampung seramai 90 orang pelajar. pelajar dari luar negara adalah Thailand, Kemboja, Vietnam, Filipina, Indonesia dan Myanmar. Segala perbelanjaan dan pengurusan madrasah ditanggung secara dalaman dan juga infaq ( sumbangan sedekah ) daripada individu dan syarikat persendirian.

Madrasah al-Yamani telah diasaskan oleh Ustaz Syed Muhammad Fadzli bin Syed Ahmad pada tahun 1995 sejurus selepas menamatkan pengajiannya di Yaman. Tujuan utama penubuhan madrasah ini adalah untuk mencurahkan bakti kepada masyarakat setelah lebih sepuluh tahun mendalami ilmu agama di perantauan seperti di Yaman, Pakistan dan Bangladesh.

Perjalanan madrasah ini menggunakan pendekatan sistem pengajian pondok . Ianya merupakan suatu sistem pembelajaran ilmu agama cara lama yang bermula di zaman Rasulullah s.a.w di Mekah dan Madinah. Sistem ini telah bertapak di Malaysia dan Nusantara sejak berabad lamanya dan telah berjaya menghasilkan ribuan ulama’ yang warak lagi berwibawa membimbing umat ke arah mentaati perintah Allah s.w.t berasaskan al-Quran dan al-Sunnah.


1 Response to "Pengenalan Madrasah Alyamani"

  1. Unknown says:
    2 Jun 2014 pada 1:31 PG

    assalamualaikum,

    bagaimana carany untuk menjemput ustaz untuk hadir dan mengajar di tempat kami? kami dari Miri, Sarawak. Mohon permohonan kami dipertimbangkan..

    Sekian, Jazakallahu Khayr.

    Dari,
    Muhammad Ken Abdullah Roea
    Miri Sarawak
    010 979 3138

Catat Ulasan